Pages

Kamis, 02 Juni 2011

MEMILIH CALON SUAMI(PASANGAN HIDUP)

Share on :


Pergaulan zaman sekarang sudah sangat mengerikan.Begitu bebas dan diluar rel agama.Islam tidak mengenal PACARAN tetapi yang ada adalah Khitbah yang kemudian dilanjutkan pada pernikahan.
Ingat..jangan kawin duluan tapi menikah dulu secara sah...
Nach bagi akhwat yang sedang mencari ikhwan untuk menjadikan sebagai pendamping hidup dan pemimpin dunia akhirat..nich ada beberapa tips/kriteria ikhwan yag bisa dijadikan suami plus imammu..
Bagi kaum akhwat berhati-hatilah dalam memilih ikhwan sebagai calon suami yang akan mendampingi hidupmu..Perlu extra waspada dalam menentukan pilihan calon pasangan hidupmu.
Pilihlah ikhwan yang memiliki...


a. Kuat agamanya
Biar sibuk sekalipun, solat fardu tetap terpelihara. Utamakanlah pemuda yang taat pengamalan agamanya. Lihat saja Rasulullah menerima pinangan Saidina Ali buat puterinya Fatimah. Lantaran ketaqwaannya yang tinggi biarpun dia pemuda paling miskin. Utamakanlah pemuda yang jujur membimbing dan memelihara iman anda.

b. Baik akhlaknya
Ketegasannya nyata tetapi dia lembut dan bertolak-ansur hakikatnya. Sopan tutur kata gambaran pribadi dan hati yang mulia. Rasa hormatnya kepada yang tua. Mudah di bawa berbincang. Tidak menyimpan rahasia sendiri.

c. Tegas mempertahankan maruah
Pernahkah dia menjerumuskan ke tempat-tempat yang menjatuhkan kredibiliti dan maruahnya sebagai seorang Islam? Adakah dia jujur sebagai pelindung maruah seorang perempuan?

d. Amanah
Jika dia pernah mengabaikan tugas yang diberi dengan sengaja ditambah pula salah gunakan kekuasaan tsb, bila berjanji tidak ditepati, lupakan saja si dia.

e. Pemurah tetapi tidak boros
Dia bukanlah kikir tapi tahu membelanjakan uang dan harta dengan bijaksana. Setiap nikmat yang ada dibagi bersama mereka yang berhak.

f. Tidak liar matanya
Perhatikan apakah matanya kerap jelalatan ke arah perempuan lain yang lalu-lalang ketika berbicara. Jika ya jawabnya, dia bukanlah calon yang sesuai buat kamu.

g. Terbatas pergaulan
Sebagai lelaki dia tahu dia tidak mudah jadi bahan fitnah orang, tetapi dia tidak mengamalkan cara hidup bebas.

h.Teman pergaulannya
Teman2 pergaulannya adalah mereka yang sepertinya. Sebaik-baik teman adalah teman yang soleh.

i. Bertanggungjawab & setia
Rasa tanggungjawabnya dapat diukur sampai sejauh mana dia memperuntukkan dirinya untuk ibu bapa dan ahli keluarganya. Jika ibu bapaknya hidup melarat sedang dia hidup kaya, nyata dia tidak bertanggungjawab. Setia mengharungi hidup bersama walau susah maupun senang.

j. Tenang wajah
Apa yang tersimpan dalam sanubari kadang2 terpancar pada air muka. Wajahnya tenang, setenang sewaktu dia bercakap dan bertindak.

Nach berbahagialah jika dirimu diintai oleh ikhwan yang memiliki sifat-sifat sepeti diatas...untuk dijadikan pendampiing hidupnya...
Jangan takut menikah...menikah adalah sunah Rosulullah...
Ingat lho... KASIH MANUSIA SELALU BERMUSIM DAN TIADA ABADI tetapi KASIH ALLAH SWT SELALU KEKAL DAN JANJINYA PASTI...


Prince of Wales Hospital - Hongkong

.

0 komentar:

Poskan Komentar